De spoorlijn Varsseveld - Dinxperlo:
De spoorlijn werd op 30 november 1904 geopend.
Om tot de realisering van een spoorverbinding tussen Dinxperlo en Varsseveld te kunnen komen, werd op 18 september 1901 de Locaal Spoorweg Maatschappij Dinxperlo - Varsseveld (DV) opgericht. De Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij HSM was bereid gebleken om voor een huurprijs van 2000 gulden per jaar de 10 kilometer lange lijn te exploiteren.
In Varsseveld werd bij het station aangesloten op de in 1885 in gebruik genomen spoorlijn Winterswijk - Zevenaar. Bij de aanleg werd nog rekening gehouden met het mogelijke doortrekken van de lijn naar Isselburg aan de Duitse spoorlijn Empel-Rees - Bocholt - Münster, die werd geëxploiteerd door de Pruisische Staatsspoorwegen. Deze verbinding naar Duitsland is echter nooit gerealiseerd in verband met te weinig belangstelling van zowel Nederlandse als Duitse zijde.
Monument in Dinxperlo:
Zesmaal daags reed een locomotief genaamd “Bello” tussen de Achterhoekse dorpen. De spoorlijn was echter bepaald niet rendabel. Voor de HSM bleek het een voortdurende verliespost. Op 1 januari 1935 werd de spoorlijn door de staat genationaliseerd, waardoor de contractuele exploitatieverplichting van de HSM verviel. Er kwam dan ook onmiddellijk een eind aan het reizigersvervoer op de lijn. Daarna heeft er nog wel enig goederenvervoer plaatsgevonden (met name steenkool). Op 23 juli 1942 kwam ook daar een einde aan, omdat nazi-Duitsland rails en dwarsliggers goed kon gebruiken voor de oorlog aan het oostfront. Na de oorlog werd de lijn niet opnieuw aangelegd, zodat het einde aan het spoorvervoer in Dinxperlo definitief was.
Van de loop van de opgebroken spoorlijn is tegenwoordig nog maar erg weinig te herkennen in het landschap. In Dinxperlo is een herinneringsteken (bestaande uit een stuk spoor) geplaatst boven de oude loop van de Aaldersbeek, op de plek waar het spoor de beek overstak. Verder staat de oude stationsrestauratie nog overeind. Deze heeft nog steeds een horecabestemming. De Spoorstraat in Dinxperlo herinnert nog aan het spoorwegverleden. In Sinderen staat het haltegebouw er nog. Het is zeer goed bewaard gebleven. Ook in De Heurne staat het haltegebouw er nog, maar is daar ingrijpend verbouwd tot woonhuis. Daar tegenover staat ook een monument 'Sporen in de tijd', dat bestaat uit een kromgetrokken rail waarin oude beelden te zien zijn.
Bron: Wikipedia spoorlijn Varsseveld-Dinxperlo.
Foto's spoorlijn varsseveld - Dinxperlo.
Bron: Lokaalspoorwegen in Twente en de Achterhoek van Evert Heusinkveld. Foto uit de collectie van S.Overbosch
Station Dinxperlo:
Bron: stationsweb de grootste online verzameling foto's van stations en halteplaatsen in Nederland.
De Haltes:
Dit grappige houten gebouwtje is een voormalig wachthuisje voor station Sinderen. Het heeft een prachtig authentieke uitstraling en is in 1904 gebouwd in Chaletstijl. Deze stijl werd vaak gebruikt voor openbare gebouwen met als speciaal kenmerk het overstekend dak. Het heeft aan allebei de zijden een raam, zo konden de reizigers de trein al van ver zien aankomen. Een van de ramen fungeerde tevens als loket voor de verkoop van de kaartjes. Aan de voorkant zit een schuifdeur die uitkwam op het perron. Naast het wachthuisje staat de voormalige dienstwoning van de stationschef op de hoek Kapelweg en de Boskapelle in Sinderen. Vroeger heeft er naast het wachthuisje ook nog een goederenloods op het terrein gestaan voor overslag van veevoer en kolen, maar die is intussen verdwenen.
Afbeelding van een trein naar Dinxperlo, getrokken door de stoomlocomotief nr. 7716 (serie 7700) van de N.S., bij vertrek uit het N.S.-station Varsseveld te Varsseveld.
Opmerkingen: de afbeelding behoort tot de collectie van de Stichting Spoor- en Tramwegverzamelingen.